Monday, July 25, 2011

10 cara membahagiakan si dia.


entry kali ni berkaitan dgn perhubungan antara si anun dan si anon..hmm...jgn kata mr.strawberry x ada perasaan...ehem2..walaupon ak x berumahtangga lagi, tp aku nak try gak bagitau pasal ni untuk peringatan smua, termasuk aku.

kebanyakan kita sebenarnya dah tau dah pasal benda ni, tp ramai dari kita ni cepat lupa dan slalu buat2 lupa. Biasanya dalam perhubungan tu yg memainkan peranan yg paling besar tidak lain x tidak bukan si lelaki. jgn toleh kiri kanan, aku tuju kat ngko lah!!

dalam perhubungan, ada benda yg besar, dan ada benda yg kecil kita lakukan kepada pasangan kita. Klu tym baru je kawin @ kenal, smua perkara2 kecik kita sangt la ambil kira. ckp pon lemah lembut, bila si dia dah abis keja, on time ja dtg amik bawak balik umah. tp bila dah lama2..smua dah xda dah, siap marah2 g klu si dia kol berkali2 mintak amik kat skolah. "ko ni x pandai berdikari la, aku penat la. pegi la cari bas sendiri, bukannya jaoh pon...haaatuiii!!!"...gtu la hakikat nya...haaktuiii!!!

oleh itu, sini ada beberapa tips klu nak bagi si dia rasa senang hati dan lebih syg kat kita terutama skali geng2 lelaki yg paling keras hati tahap gaban...

1.Bila je kita sampai kat umah lepas keja, pastikan si dia yg first skali kita cari dan bukannya kucing atau ikan kat dalam aquarium tu. klu boleh peluk dia.

2.Rajin2 kanlah ajukan pertanyaan mengenai perjalanan seharian si dia (cthnya "bagaimana appointment dgn doktor td?). ini penting untuk menunjukkan kita berminat tahu tentang hidupnya.

3.try slalu mendengarkan serta mengajukan pertanyaan kepadanya, jgn senyap ja rumah walapun dah berumah tangga. try banyakkan bergurau senda.

4.Cuba untuk membantu menyelesaikan masalah yg ia hadapi dan cuba untuk turut merasakan seperti apa yg dy rasa. jgn ambik endah x endah je...

5.Klu si dia tengah bercakap dgn anda, berikan sepenuh perhatian kepadanya dan dengar penjelasan darinya dan jangan memintas penjelasannya. dgr dlu dan komen apa yg patut. klu tym tu anda tengah membaca surat khabar @ majalah, tutup dlu dan letakkan kat tepi.

6.Bawakkan ia bunga @ benda2 yg ia sukai jika anda ada kelapangan supaya ia merasakan dirinya dihargai.

7.Klu biasanya ia menyiapkan makan malam tp, pada ketika itu ia nampak begitu penat, ringankan tulang korang yg berat membatu itu untuk menawarkan diri menyiapkan makan malam. jgn marah kat dy plak klu dy minatk tolong...sekeh kepala kang...

8.Slalulah puji penampilan si dia. jgn sikit2 komplen badannya yg dah "naik'.

9.Jika korang pada hari itu terpaksa pulang lambat, bagitau akan dy. kang x pasal2 dy piki korang pg kelab plak jumpa minah lain.

10.Klu si dia marah. cuba berikan perhatian sepenuhnya kat dy dan diam untuk mendengar semua penjelasannya. jgn melawn balek. try cuba hargai perasaan marahnya sob marahnya mgkin kerana ia terlalu sayangkan anda.


p/s:>yg penting dlm perhubungan, kena banyakkan bersabar dan bersedia menerima kelebihan dan kelemahan masing2...:)

ps:> kali ni masih mode jadi ustaz...kah kah..



Spread out Your Opinions

2 comments:

friends