Monday, April 4, 2011

Manusia..menawan dan tertawan


*-Setiap ciptaan tuhan diatas muka bumi ini mempunyai keistimewaan nya yg tersendiri. kadang2 kita tidak mampu membayangkan dengan kepal hotak kita walaupun setiap hari digilap macam cermin.

*-ikan dasar jurang dalam boleh hidup tanpa cahaya, kucing yg dari zaman nenek moyang dorang hidup dengan manusia(sepa sebenarnya ajak drg tinggal serumah ngan kita?)...

*-untuk banyak2 ciptaan tuhan yg hebat2 belaka ini, manusia lah yg paling banyak keistimewaan, dari segi akal fikiran dan kemampuan memanipulasi sekeliling meskipun badan manusia lebih kecil dibandingkan haiwan2 lain seperti gajah, zairafah dan beruang. dan dalam persaingan ini, manusia lah yg menang.:)

*-untuk menerangkan manusia itself, x perlu tanya untuk buat survey, kerana kita semua adalah manusia...cara terbaik adalah tanya diri sendiri

*-mgkin ramai manusia tidak menyedari betapa bertuahnya dy menjadi seorang manusia.
untuk itu, cubalah bertanya soalan ini pada diri anda sendiri.

*-JIKALAH ANDA ADALAH ALIEN DARI PLANET LAIN, DAN ANDA DITUGASKAN UNTUK MENINJAU BUMI SEBELUM MENAKLUKNYA, ANDA DIMINTA UNTUK MENGKAJI PERIHAL MUSUH ANDA DI BUMI TERSEBUT(manusia)UNTUK MENGETAHUI KELEMAHAN DAN KELEBIHAN MEREKA...MAKA DENGAN ITU SENANGLAH ANDA MENYUSUN STRATEGI....OLEH ITU APAKAH LAPORAN YG AKAN ANDA HANTAR KEPADA SUPERIOR ANDA?


Berikut adalah laporan bagi tikar buruk..

1. manusia sememangnya tidak tahan kepada nafsu makan. setiap kali lapar, mereka akan makan habis-habisan. oleh itu, mereka akan mengantuk, hilang konsentrasi, dan lemah...drg x kisah makanan itu berkhasiat atau tidak, yg penting nafsu langsai...jadi kita tidak perlu menyerang drg buat masa terdekat sebab mereka akan sakit dah mati cepat atas habit mereka sendiri..


2. Manusia ketika masih kecil adalah bersih pemikiran dan emosi. tym kecil2, masalah racism tidak kelihatan, sehinggalah orang tua mereka mempengaruhi mereka. Dengan itu pemikiran mereka bercelaru dan mereka akan membesar dengan benih kebencian antara satu dengan yg lain sehingga bercambah benih tersebut selaras dengan usia mereka. Dengan itu, mereka akan berbunuh2 sesamam sendiri. DAN SEKALI LAGI, JIMAT PELURU KITA TUAN. x perlu kita menembak mereka, mereka akan menembak saudara mereka sendiri.haha



3. manusia sangat memerlukan sahabat. mereka menjalinkan hubungan silaturrahim yg sangat kuat. tapi, seringkali tali hubungan itu putus dan bersambung semula. Mereka sebenarnya tidak senang melihat sahabatnya lebih sedikitpun walau apa2 jua perkara. Dengan itu, mereka sanggup memfitnah orang yg dikatakan "sahabat" itu untuk kepentingan sendiri. Senangkan!..

4. Manusia sangat menggemari hari2 perayaan. Pada masa itu, mereka balik kampung untuk meminta maaf kepada orang tua mereka. Masa itu mereka makan banyak, berjumpa sanak saudara yang x pernah jumpa dan memberi sedekah kepada semua tetamu. Masa itu jugak mereka mengambil kesempatan untuk berbangga2 dan memperlihatkan kepada tetamu betapa besarnya rumah mereka, menunjukkan kekayaan, berbangga dengan anak pinak yg ramai dan bergaji besar serta membazir sanan sini...Ramai drg kaya raya dan kebanyakan mereka fakir...Fakir budi pekerti...krtamakn dan keEgoan mereka membuat mereka saling curiga sesama sendiri dan berlumba2 menunjukkan harta masing2 yg sebenarnya menghancurkan kualiti diri mereka.

5. Manusia sering menzalimi hidupan disekeliling mereka. Selalunya mereka membunuh dengan kejam semata2 untuk kepentingan mereka sendiri. Oleh itu, haiwan dah x percaya manusia lagi, biarkan harimau, singa, penyakit dari tikus, lipas lalat dan sebagainya yg membalas dendam atas perbuatan zalim mereka...

6.Manusia sangat sanyagkan akan keluarga mereka sendiri. ada antara mereka terlalu obses dengan keturunan mereka dan tidak mempedulikan dan sentiasa mencoba menjatuhkan keluarga orang lain. keluraga aku untuk aku. Meskipun keluarga mereka bahagia, namun, terdapat hati2 di sekeliling mereka yg tidak senang dengan dorang. Oleh itu, dalam keluarga besar, selalu terjadinya perebutan harta pusaka datuk nenek dan sanggup membuat apa sahaja, yg paling penting harta tersebut jatuh atas tangan mereka.


YG MENJALANKAN PERINTAH,

Zandon Take



*-Jelas pada kita, betapa lemahnya struktur kehidupan hubungan sesama kita( manusia kat atas adalah contoh semata2...) . Oleh kerana lemahnya manusia, maka dengan itu tuhan menurunkan AGAMA sebagai panduan untuk kekuatan manusia mmenghadapi segala kelemahan yg jelas. Masalah tentu menjadi parah sekiranya contoh alien itu adalah syaitan, dan YA! sememangnya syaitan itu sangat kenal dengan perilaku manusia(senang nak tipu la maksudnya). dan ingatlah sumber kekuatan itu ada pada agama. TIDAK KAH ANDA MENYEDARINYA????




Spread out Your Opinions

1 comment:

friends