Saturday, March 26, 2011

life schedule


Masa itu emas. itulah benda yg paling diingat tym skolah dalu. cikgu slalu ulang2 bnyak kali ampai dah naik boring dah rasa nak dengar. Siapa tau, jadual itu adalah paling penting terutama bagi pelajar macam tikar buruk.


zaman sekolah dahulua adalah zaman penghasilan berbuku2 jadual, jadual harian la, jadual mingguan la termasuk jadual kelas....hmmp! tiada satu pun yg saya ikut. Jadual hidup adalah berpandukan nafsu semata2. KLu lapar, ha tu sampai tym nak makan la tu. klu tiba2 rasa nak belajar, maka dah sampai tym belajar la tu.




tapi itu zaman sekolah dahulu. zaman itu ketika masih belajar...Zaman sekolah adalah zaman untuk belajar dah menambah pengetahuan dan zaman mengeraskan kepala hotak dengan ilmu hitam, putih @ kelabu. Zaman skg setelah kluar skolah adalah zaman mengapply'kan ilmu di sekolah. Dulu tym skolah bukan main lagak lagi xnak belajar, sb fikir hidup milik diri sendiri, suka hati la nak belajar @ x...hmm...bila sekarang baru menyesal nak balik sekolah balik...

Bagi negara maju, pengurusan masa adalah tajuk yg menjadi perbincangan dalam kalangan masyarakat idak kira berkerja @ x...negara sakura terutamanya, terkenal dengan masyarakatnya yg menjaga masa dgn ketat. Tok nenek moyang kita dah kata awal2 dah, masa itu emas...tp kita manja...nak tido la, nak mamam la, sakit demam la...kan dah kena tolak gaji. *( teman berkerja di jusco, lambat 4 mint dah kena tolak gaji rm200 bulan tu..mahal tu rm200, kbox 200 lagu pun cukup tu).

Al kesimpulan, hari ni adalah hari yg agak tegang sikit. setiap schedule yg dibuat susah sangat nak ikut. tp, berbaloi sb rasa setiap masa yg dilalui terasa berguna. Jadi, buat la jadual yg sesuai dengan kemampuan akal fizikal anda untuk mengikutinya. jangan tiru mcm aku, dah beratus2 jadual buat, satu pun x ikut. JAUHKAH DIRI DARIPADA NAFSU MENJADUALKAN DIRI ANDA...Gudluck!






Spread out Your Opinions

No comments:

Post a Comment

friends