Thursday, September 30, 2010

APA YANG KITA KEJAR DALAM HIDUP?



1. Setiap daripada kita mempunyai cita2 masing2....klu tym kecik2 dlu, ak slalu tanya kat kawan2..."wei! korang klu dah besar nanti nak jadi apa?"...klu kawan2 ak kat kampong slalu nya akan kata "akau nak jadi tentera mcm abang aku, dy kuat..hehe"..

tu klu tempat aku...bdk2 kampong tmpat aku tinggal mmg suka bila jd tentera...lg pon kemudahan pembelajaran agak lambat skit jika dibanding kan dgn kawasan area bandar2...



2. sesetengah dr kita dlu2 xtau nak jadi apa...hanya berserah pada takdir je...tunggu masa da habis spm nnti, dpt mna2 masuk je la...x rancang pon....berdasarkan pengalaman...ramai daripada kalangan kita klu ditanya nak jadi apa....slalunya akan sebut nak jadi dokter,engineer dan sesetengah akauntan and cikgu...tu yg ramai...cita2 slalunya tinggi...sb diajar oleh orang2 tua....cita2 kena tinggi...bila kita xnak belajar mula la drg kata, ko nak jadi petani ke bila besar nnti?....so,kita dah memandang pekerjaan petani tu satu yg rendah...huhu...


3. setiap tempat ada satu benda atau menjadi cita2 orang2 yang tinggal dalam kawasan tersebut....malaysia misalnya, manjadi dokter n engineer cikgu dan mcm lg adalah apa yang anak2 muda skg kejar....bila cakap pasal petani, kontraktor binaan rasa mcm takot...pasal apa? pasal org tua kita dah ajar kita benda mcm tu adalah satu pekerjaan yg rendah dah menyusahkan....

pernahkah anda terfikir kat tempat kawasan lain kat dunia...misalnya kat pulau yang tidak memiliki kemudahan pendidikan...terfikir kah anda anak2 muda mereka pap yang mereka cita-citakan...mgkin mereka akan berfikir bila besar nnti dy nak beli bot besar supaya boleh pg laut lepas untuk tangkap ikan yg besar2...kisah ini adalah sama dgn tempat ak ceritakan td...bdk2 kampong berkejar2 nak jadi tentera...padahal kat tempat org lain d bandar...smua dah ada cita2 yang gempak2...




4. lihat gambar budak kat tengah..ak pernah merasa menjadi bdk sebijik ngan diatas...pergi kebun angkat padi, sayur dan klu larat g ankat ubi yang lebih berat dari berat badan sy sendiri...

mgkin ada sesetangah daripada kita tidak pernah merasa susah dalam hidup drg...dlu ak pikir kenapa ak hidup ssh padahal member2 ak lain dok senang je at rumah sambil main dgn PS1 kesayangan drg dan mak drg tiba2 bg duit mcm tu je..?,,(masa tu PS2 xde lg..)..sedangkan ak kena tolong angkat itu ini....



5. Anak muda skg adalah generasi yang telah menjadi hasil pemikiran orang yg tua daripada kita dan mmg tu yg drg nak...kita xda pilihan untuk pilih lain....cuba bukak minda kita...terdapat kata2 org2 tua dari kita ada pada pemikiran kita....mcm kat skola la..dlu form1 kita kena buli, bila kita naik form5 kita pulak membuli...ni sepa ajar? orang yg tua dari kita...keadaan sama jika d rumah..klu mak ayah ajar betul....insyallah betullah hidup kita...

6. ramai anak2 muda skg bila ditanya "sebenarnya apa yang korang kejar dlm hidup korang ni?"...jawapan yg slalu kena bg kat ak adalah jawapan yg cukup tidak memuaskan...dan sesetengah xtau nak jawap apa dan sesetengah kata ikut arus je..

7. ramai dr kita kabur pasal benda yg dikejar...solan ini akan difahami dengan baik apabila kita dah tua nnti...pasal tu muda2 dlu asyik berfoya2...bila dah tua...xyah disuruh, dah pandai nak belajar solat dan kluarkan duit nak naik haji....pasal apa? pasal dy dah faham, benda2 yg dy kejar tym muda dlu bukanlah benda yg sepatutnya dy kejar..."aku menyesal,aku silap" mcm tu la ayat slalunya bila d tanya...

post ni hanya di tulis dgn harapan membuka minda dan tidak disertai dgn jawapan pada persoalan2 diatas...untuk jawapan korang kena tanya diri sendiri...




Spread out Your Opinions

No comments:

Post a Comment

friends