Monday, August 9, 2010

MY VACATION : MATROUH PART 3 : CLEOPATRA'S HAMMAM




Pada hari ke 2 percutian rombongan kteorg ke Matruh, Cleopatra's Hamman adalah salah satu destinasi yang mmg patut untuk pegi...hamman clopatra tu...seh...untuk tambahan, hamman di sini bermaksud "toilet" atau lebih elok didengar lagi sebagai bilik air..

Cleopatra adalah pemerintah kerajaan mesir kuno iaitu salah seorang pemerintah pompuan dari kalangan Pharoah's family...Cleopatra adalah isteri kepada pemerintah Roman iaitu Gaius Julius Cesar....Cleopatra adalah pemerintah firaun terakhir sebelum egypt manjadi taklukan Roman..




ktorg sempat mengabadian gambar bersama ngan tugu Cloepatra....gambar gelap sket coz tym ni dah nak masuk petang....hanya dua org je yang angkat tangan....alamak!! aku dah ter cucuk idung Cleopatra....



Hamman Cleopatra ni berbentuk batu besar kat tepi laut dimana ianya dipahat membentuk sebuah bilik yang agak besar coz kteorg masuk ramai2 pun boleh muat....kat dalam gambar ni aku bersama member2 naik atas batu hammam Cleopatra ni untuk tengok pemandangan alut tym2 petang mna la tau kot2 best....bila dah sampai kata atas tu mmg agak tinggi rasanya...agak bahaya coz dipenuhi ngan batu-batu keras yang parah klu terjatuh ke atas nya....muka nampak slumber je tp kebenaran dalam hati....kteorg sebenarnya takot....lol


kat dalam hamman ni , ruanganya berbentuk seperti bilik dimana terdapat lobang di kedua2 belah dinding kiri dan kanan...lobang ini di pahat supaya membolehkan ombak laut memmasuki ke dalam hammam sebagai sumber air untuk Cleopatra membuat "urusan" ...ye la, klu xda air bukanlah bilik air namanya tu...kat dalam gambar ni, member aku tengah mengitai ombak klu2 nak menghempas ke dalam hammam...main dalam celah2 lobang ni mmg membuatkan pakaian basah kuyup.....


Dari gambar ni boleh lihat saiz hammam ni...ni baru ruangan depan dan ruangan selebihnya ada kat blakang aku....banyak keluarga mengabadikan gambar2 bersama kat dalam hammam ni...nampak x pakcik baju putih ni...dy tengah amik gambar anaknya....


Aku pun turut idak ketinggalan untuk mengabadikan gambar kat lobang yang satu lagi...tym gambar ni diambil, ombak tak kluar lagi...lepas je gambar di tangkap...habis aku di cedok oleh ombak dengan member2 aku skali di cedoknya...lihat je lobang tu mcm mna besarnya...ombak yang masuk kedalam hammam memenuhi lobang tu....dapt x gambaram betapa besarnya ombak tu masuk?


Pintu nak masuk hammam...boleh muat sorang je skali masuk....kat sebalah kanan aku tu adalah pemandu bas pelancong yang kteorg sewa dah sebelah kiri adalah member aku..(tengok mukan pon dah tau org malaysia...ngeh2)....



Gambar kat depan hamman..ramai org masuk tym ni...klu prasan...cuba tengok kat atas batu tu...ada orang tangah amik2 gambar....nampak com syok je tapi bahaya...batuan keras klu jatuh...parah dibuatnya...klu tak keras masakan bertahan hingga beratus tahun lamanya...
nak masuk hammam ni jalannya licin nagan terdapat batu2 tajam...so, kena berhati-hati lah klu nak masuk...:)

Nampak air laut kat depan hammam ni cetek ngan tenang je...tp klu di lihat kat blakang...ombak nya mmg kuat....laut kat sebelah blakang batu ni agak dalam kerana menghadap laut lepas yang tidak terdapat pulau pun di sekeliling nya....:)



*seluar jeans boleh rosak klu terdedah ngan air laut lama sangat...sbelum rosak...jadi busuk pastu warna semakin luntur...so, dicadangkan jangan pakai sluar jeans tym g cni....:P








Spread out Your Opinions

No comments:

Post a Comment

friends