Tuesday, July 13, 2010

EGYPTIAN'S FOOD???








Assalamualaikum...hari ni cita pasal makanan kat mesir..

aku duduk mesir ni mmg rindu sangat makanan malaysia...kat cni asyik2 makan to'miyah, spageti, kushari dan finu....agak boring....muak teramat sangat....

dalam banyak2 makanan arab...ni la satu makanan yg boleh tahan la rasa dy...ada rasa malaysia sket la....kat mesir makanan ni mmg terkenal dalam kalangan budak2 melayu x kira indon, malaysia, singapore mahupun brunei....nama dy HADRA MAUT...

nma mmg agak takot klu first tym dgr coz ada perkataan MAUT tu....tp tak bermaksud makan makanan ni membawa maut...actually ni bukan makanan mesir...asal makanan ni adalah dari Hadra maut yaitu suatu tempat yang terdapat di negara Yaman...

ayam bakar bersama nasi briani...pergh....sekali makan mmg sedap sngt...dua kali enak sangat...ketiga kali dah muak dah,,,bila dah empat kali, trus tak nak makan dah....huhu



menu hadra maut ni ada yang jenis daging kambing dan yang slalu budak melayu cni beli hadra maut ayam coz lebih murah...

slalu aku pesan dari rumah je....call suruh hantar...

apa2 pon makanan arab mmg muak...tak banyak variasi...malaysia mmg terbaek...smua makanan ada..makanan india, arab, indon, peranchis, itali, USA, jepun....smua ada....

so, cni aku hanya berharap kafe2 indon, thailand ngan restoran rumah negeri untuk melepaskan rasa muak pada makanan arab ni....kekadang aku g kafe thailand ngan rumah negeri untuk makan ayam masak lemak ngan nasi paprik...huhu...rindu malaysia....(aku tulis post ni lepas baru balik dari restoran indon....sedap...makan ikan bakar kuah kacang,,,pergh!!)

*kesimpulannya....kepada anda smua...blajar la masak sampai jadi pro...kang klu g luar negara ke..boleh masak makanan macam2, baru sedap....xyah nak g restoran2 mahal untuk makan makanan melayu...:)

*jagan dah rindu makanan malaysia, baru terhegeh2 nak call mak tanya ramuan nak masak ayam lemak cili api....huhu...






Spread out Your Opinions

1 comment:

friends