Monday, June 14, 2010

TENTANG DIRI KAMU ???




Al Kisah Dari cerita kaum Maya...




Al kisahnya....



...(tym tu zaman awal manusia,...manusia dan binatang mmg rapat mcm sedara mara)....

Pda suatu hari....seorang budak lelaki sedang duduk di puncak sebuah bukit batu, dia duduk termenung dalam keadaan sedih....sambil dy memandang langit yang membiru serta ditemani oleh angin bayu yang menyamankan...( bukan angin malam ek !!)....





Di kaki bukit yang indah tersebut, duduk sekumpulan binatang yang tediri daripada burung hantu yang cerdik, sang rusa yang baik, si ular sawa, Raja singa dan si burung helang yang pantas......






Mereka ( kumpulan binatang tersebut) memndang jauh pada budak lelaki tersebut.....sebagai sebahagian daripada alam ini, mereka telah diberikan tuhan dgn perasaan yg d mana mereka turut merasakan bahawasanya budak lelaki itu berada dalam kesedihan.....isk2...

Sang raja singa pun berkata pada binatang2 yang lain...."aku rasa...baik kita mendekatinya ( budak lelaki )....adalah lebih baik kita bertanya tentang masalahnya..."..

.."betul gak tu....saya rasa, amat bagus la kita smua mendekatinya...."..kata sang rusa..

"mana tau kot2 dapat menenangkan hati nya yg dukacita itu"....sampuk sang ular yg tym tu tngh main2 dengan ekor nya....

"kita tanya dia tentang masalah nya.....mana tau kita dapat membantu"... kata sang helang yang tengah lepak atas dahan pokok ceri...

Sang burung hantu yg cerdik hanya duduk diam bersahaja.....dy mmg mcm tu...sb dah terlalu bnyak ilmu coz slalu skodeng orang.....pasal tu mata nya terbeliak semacam.....

Maka mereka pun mendekati budak lelaki tersebut....

"Wahai anakandaku..."...sapa si raja singa yg menjadi wakil kepada kumpulan binatang tersebut.....

Budak lelaki tersebut tidak membalas salam dari mereka (kumpulan binatang) , malah meneruskan tangisan nya......isk2....

kumpulan binatang itu pun terasa pelik akan kelakuan budak lelaki itu....mereka turut tidak senang dgn tangisan tersebut....kebisaannya budak lelaki itu selalu tertawa ceria bermain dgn binatang2 itu....

"kenapa dgn mu wahai sahabat ku..."...tegur si rusa yg sememang nya mudah terasa sedikit...

"kitorang ada buat salah dgn engkau ke???....."....sampuk si ular yg sememang nya sahabat budak lelaki itu yang paling rapat....dia lah binatang yang selalu membawa budak lelaki tersebut berjalan2 melihat keindahan hutan rimba yang penuh dgn rahsia sang pencipta....

"kalau lah engkau, wahai sahabatku.....mengalami masalah, maka ceritakan pada kami moga2,,,kami daapat embantu dgn sedaya upaya yg kami ada...." ujar sang Helang...

"Betul tu anakanda"...kata sang raja singa yang sememangnya ramah dgn membahasa kan dirinya ayahanda kepada budak lelaki tersebut kerana dialah yang menjaga budak itu setelah dia di campakkan tuhan ke dunia ni....dia telah diamanah kan sang pencipta untuk menjaga dan mendidik budak lelaki tersebut mengenal dirinya..


*****************


Maka kesemua bintang itu pun mendekati budak tersebut. Selepas saja mereka mengelilingi budak itu, maka sang singa pun memulakan bicara untuk memujuk budak lelaki tersebut agar kesedihan nya yang mendalam itu bisa dileraikan….

“wahai anakanda ku….kami sebenarnya tidak suka melihat kamu dalam kesedihan,”

“Mintalah apa saja hajat kamu kepada kami, dan kami akan tunaikan”….kata sang ular.

Maka lelaki tu pun mula berbicara..”sebenarnya saya mahu kan penglihatan yang bagus agar bisa saya melihat alam ini dgn lebih jelas dan terang, kebelakangan ini penglihatan ku semakin kabur, aku sangat risau jika aku akan kehilangan nya satu hari nanti”….ujar nya...

“Kalau macam tu, ambillah penglihatan saya…moga2 ko bisa melihat seperti yg ko mahukan” …kata si burung helang

Maka lelaki itu berkata lagi..”saya mahu menjadi kuat, agar bisa saya mengalah kan musuh2 yang selalu memerangi ayahanda ku ( sang singa )…dan bila saya jadi pemerintah satu hari nanti, tidak ada yang bisa mengalahkan ku, dengan itu aku mampu melindungi keluarga kita”…..

Harimau pun berkata “ kamu akan kuat seperti saya, dan tiada apa lagi yang akan mengalah kan mu”…

Kemudian lelaki itu berkata lagi “saya mahu mengetahui kesemua rahsia-rahsia alam ini”….

Sang Ular pun membalas “Saya akan tunjukkan pada kamu……”

Maka setelah itu…budak lelaki itu pun pergi bersama2 binatang2 itu…….


******************************************


Dan apabila budak lelaki itu mendapat kesemua hajat nya….maka dia pun pergi membawa diri….

Maka burung hantu yang selama ini x penah berkata2…pun berkata “ sekarang budak itu amat berpengetahuan dan berupaya melakukan banyak benda………”

“sekarang budak lelaki itu mempunyai segala yang dia perlukan…” sampuk Sang Rusa..

“sekarang, kesedihannya akan terhenti….” Kata Sang Singa pula…

“Tidak !!!!!” balas burung hantu pulak….

“saya Nampak sebuah lubang dalam pada budak lelaki itu……..lubang itu seperti kelaparan yang tidak akan bisa dipenuhi…..” kata burung hantu, kata-katanya membuat kesemua binatang tercengang..

“Sebenarnya Itulah yang yang membuatnya sedih dan sentiasa mahukan sesuatu….dia akan meneruskan perjalanannya mengambil dan mengambil…sehingga satu hari dunia ini akan berkata “Saya sudah tiada dan tiada apa lagi yang boleh saya berikan lagi..”….


****************************


Maka dari situ lah muncul keturunan2 budak lelaki itu yang sentiasa begaduh sehingga berlaku pertumpahan darah semata2 kerana berebut2 akan benda yang dorang inginkan….mereka saling merendah-rendahkan antara satu sama yang lain…dan berbangga-bangga dengan kelompok mereka…mereka lupa akan asal dorang….mereka adalah saudara yang sama…..mereka memiliki satu perasaan yang tak pernah puas…mareka rakus….mereka patuh pada telunjuk syaitan…merekalah generasi hamba kepada NAFSU…….mereka ITU ADALAH KAMU !!!!!!!!



Spread out Your Opinions

6 comments:

  1. 'kamu'.. jd ko nda??:P hahah!just kidding.. ~

    ReplyDelete
  2. kita la tu smua,....:)
    aku + kita = kamu...

    ReplyDelete
  3. no no..me,the burung hantu ok.. :))

    ReplyDelete
  4. the burung hantu...oh no...
    haha...klu aku wat monyet yg bgus, mst ko pun nak jd monyet..hee

    ReplyDelete
  5. hmm..monyet pn ok gak..buat satay sj tuh..nyum2..(bluek)..

    ReplyDelete
  6. ko jak yg makan monyet...aku nda...

    ReplyDelete

friends