Sunday, June 6, 2010

DEEPEST LAKE : BAIKAL



Sememangnya ada antara korang yg mmg sygkan dunia hijau kita ni...
sbnar nya sy jg seorang dr pecinta alam ni (ehemmmm...btul arr)..sy suka baca pasal tasik ni..
tasik yg unik ni terletak d negara terbesar (Russia) tidak jauh daripada negara Genghis Khan (Mongolia)...

Tanpa buang masa baik korang baca pasal tasik ni...bru kita bertambah kenal ngan bumi kita ni...
mana tau kot2 ad antara kita dah dok kat bumi tp x knal2 lg bumi ni mcm mna...huhu

  • Tasik Baikal yang terletak di selatan Siberia Timur, di Buryat Republik dan Otonomi Daerah Irkutsk, Russia.
  • Ini merangkumi 31.500 km persegi dan 636 km. panjang, rata-rata 48 km lebar, dan 79,4 km pada takat terlebar.
  • baskom air Its menduduki sekitar 557.000 km persegi cu. dan mengandungi kira-kira 23,000. km. dari air, iaitu seperlima dari sandaran dunia dari paras air segar dan lebih dari 80 peratus daripada air tawar di Kesatuan Soviet.
  • Tingkat rata-rata air di tasik tidak pernah lebih tinggi dari 456 meter.
  • The Baikal adalah danau terdalam di dunia.
  • kedalaman rata-rata adalah 730 m. dan kedalaman maksimum di tengah - 1.620 m.
Sy pernah terbaca satu artikel yg mngatakan bahawa tasik baikal ni adalah tasik yg paling jernih skali kat dunia ni...huhu...(tu sy baca arr....mna tau skg tasik ni dah tercemar...tau arr manusia)...

klu ad masa dan kelapangan bleh g tengok sndiri tasik ni lg bagus....

-------nak tngk tasik baikal dpan mata.....ni link dy...

*apa2 pun sayangilah alam hijau kita yg mmg dah nak nazak ni.....pasal sepa???....pasal korang arr!!!!!!!!!!!!.. ...renung2kan dan slamat beramal...

Spread out Your Opinions

No comments:

Post a Comment

friends