Monday, June 7, 2010

GENGHIS KHAN : THE LEGEND OF MONGOLS



Penahkah anda terfikir nak tau tentang negara2 lain yg ada kat dunia ni selain drpd negara2 yg popular seperti england, france, japan korea n US ???

xpenah????...

Apa2 pun ari ni sy nak kongsi ngan korang skit pasal sejarah dunia kita ni......tntg org2 yg sedikit sebanyak mempengaruhi dunia kita sekarang...

ok lah...korang tengo gambar kat sebelah ni..... ..... ni bkn tok wan mna @ tok nenek sepa2 yg korang slalu jumpa kat kampung yg slalu lepak2 kat warung sampai kul 3 pagi...

....orang yg sy katakan ni sy rsa korang penah dengar nma dy kat tv @ kat buku sejarah skolah korang (klu yg minat sejarah prasan la kewujudan org ni and klu yg x minat sejarah tu....ehemm2)..

Orang yg sy kta kan adalah seorang panglima tentera Mongol satu ketika dahulu.....GENGHIS KHAN....

Genghis khan adalah seorang pemimpin tentera berasal daripada mongol yg berjaya menubuhkan sebuah kerajaan yg sngt kuat semasa pemerintahannya....

dengan berbekalkan tentera yg sangat kuat dan berdisiplin serta perkasa, genghis khan telah menawan satu kawasan yg sangat luas...

bermula dari pantai pasifik (dkt2 ngan korea) hingga ke laut kaspian d barat......dari tasik baikal hingga ke mongolia dalam (kawasan china skg)....smua d bawah jajahan nya....

dorang bermula sebagai bangsa nomad ( pindah randah ) and then berubah menjadi sebuah kerajaan....klu korang nak tau genghis khan penah mengalahkan empayar khwarezmi kat parsi...

genghis khan berjaya menyatukan bangsa2 yg hidup d padang rumput mongolia dah menubuhkan satu kerajaan pusat yg mna, dy
a secara rasminya menjadi maharaja,....

klu nak tau ni biodata beliau..
Nama sebenar : Temujin
Tarikh Lahir : 1162 masihi
Tarikh menebuhkan negara mongol : 1206 masihi
Gelaran : Genghis Khan
Tarikh meninggal dunia : 1227 masihi semasa perang..
Cucu : Kublai khan

hmm...tu je la pasal genghis khan....klu nak tau lebih bnyk lg....g arr cari kat wikipedia @ ensiklopedia yg ada kat library kat tmpat korang....

*orang monggol sampai skg masih mengadakan upacara memperingati hero negara dorang ni...
kat c ni ada gambaran skit mcm mna genghis khan 2....ikutilah link kat cni.....


* klu korang nak tau genghis khan sebelum jadi pemerintah, hidup nya mmg ssh coz perang dan
pergaduhan serta rompakan kat kawasan dy.......ayah nya mati dibunuh dan isterinya pernah diculik oleh musuhnya....dgn berbekalkan cinta dan sayang kat isterinya...dy berjaya mengalahkan musuhnya dan marampas kembali isterinya dari genggaman musuh....(bertuah klu ada antara korang dapat lelaki yg mcm ni...snggup bermatian untuk korang..tu lah klu dah cinta namnya...lemah pun bleh jadi Ultrman trus,,...ngeh2..).....

*cucu kepada Genghis khan ni yg bernama Hulagu Khan merupakan orang yg bertanggung jawab atas berakhirnya kerajaan islam Abbasiyah satu ketika dahulu, setelah menawan Kota Baghdad satu ketika dahulu...

*klu genghis khan yg dok kat padang rumput monggol 2 bleh menawan dunia...apatah lg kitorang yg dok kat rumah batu bertingkat2....

*renung2kn dan slamat berfikir panjang2.....ngeh3..

Spread out Your Opinions

No comments:

Post a Comment

friends