Friday, June 25, 2010

AKU, GITAR, MUSIK DAN HUKUM









gambar hiasan!!!




adakah anda main gitar???...adakah bermain gitar itu salah???......actually pesoalan ini dah lama hinggap dalam kepala sekian lama....bermain gitar mmg best klu reti main ( ak x terer sngat)...
ramai orang kata bermain gitar ini adalah haram..

bg sespa yg main gitar mmg suatu kekecewaan apabila mendengar hukum bahawa bermain gitar ini adalah haram...namun, bg sy...sy x hanya menerima trus hukum tersebut sbelum berjumpa dgn orang yg lebih arif serta pakar ttg hukum2 .....

Sekian lama ak mencari mna buku2 yg mempersoal kan pasal bermain gitar...tp x jmpa2 gak....
sblum ni kita hanya mendengar dari mak ayah kita bahawa main bnda ni adalah haram!!!

klu ak...kakak ak yg bgtau.....

ada stengah ustaz kat skolah kte main gitar ni harus...dan ada stengah kate haram....so, sebagai murid yg masih belajar...ak menjadi kunfius...mna satu nak ikut ni...????

akhirnya satu hari ak tengok rancangan al kuliyyah kat tv 3...( klu x silap coz dah lama x tngok tv)...hari itu tajuk membincang kan pasal alat musik...kata ustaz tu yg merupakan seorang hafiz (ak x ingt nama dy)..bermain gitar adalah harus!!!....ada sedkit kegimbiraan di wajah ak tym tu...

ustaz itu menyambung....ttp haram klu melelaikan dari mengingati tuhan serta mebawa kepada maksiat....




selepas tu....ak buka kat internet...rupanya ada gak bdk yg sama keadaan mcm ak....dy main gitar dr kecil dan sdg mencari hukum bermain gitar....dy kte dy pun tngk gak rancangan al kulliyyah tu...tp dy advance sket...siap g tanya pejabat agama pahang pasal bnda ni...ahli pejabat agama pahang tersebut menyatakan bnda yg sama....

"harus bermain gitar dan haram klu ia melalaikan dari mengingat allah serta membawa kemaksiatan"...

ak penah dengar bahawa berlaku percanggahan pada ulama'2 pasal bermain gitar....ak x layak untuk mengconfirm kan mana satu samada haram @ harus....tp bg ak...ak ikut ajaran ustaz2 yg mengajar ak bahawa bermain bnda ini harus dan boleh terjadi haram klu membawa kpd maksiat....:)





Sung Ha Jung



bnyak percanggahan bukan???....

actually skg ak masih main gitar...klu boleh nak jadi terer mcm abg ak....ahaks...
sebagai sorang pelajar, ak mencari element lain yg boleh membantu ak mudah untuk menguasai sesuatu samada pelajaran mahupun emosi......

musik adalah satu element penting pada diri ak sb dgn musik ni dapat mengubah mood kita...misalnya ketika ak sedih...dgn mendengar musik yg agak rancak dan bertenaga mampu mengubah mood ak jd lebih senang dan penuh harapan..x gtu...ak rasa korang pun penah rsa spt yg ak katakan....

korang penah terfikir knapa movie2 kat tv yg korang tngk tu...salah satu element yg paling penting dalam satu2 babak itu adalah musik!!!...persoalan nya KENAPA MUSIK???

kebenarannnya musik itu membentuk suasana dan membantu dlm meningkatkan penghayatan penonton mengikut situasi....cuba korang bayangkan klu xda musik langsung dalam muvi2 yg kita slalu tngk kAt tv tu....yg korang dengar hanya suara pelakon2....mampu kah korang mengayati babak2 dlm muvie x sebut...????

Tidak sama skali....pasti korang akan mengutuk2 pengarah filem tu...dah la boring...klu tngk kofirm tido...pastu yg paling teruk skali...mesej pada muvi tersebut x sampai kepada penonton...

mmg betul remaja2 zaman skg tngh dalam situasi kecanduan musik...malah ada pendapat mengatakan bahawa DAJAL TURUN KE DUNIA DAN MENGUASAI MASYARAKAT DALAH MELALUI MUSIK!!!....bg sy betul tp apa pulak crita pasal remaja2 yg menggunakan musik sebaiknya dan untuk tujuan merawat jiwa dan memulihkan emosi...???

mesej yg disampaikan akan mudah di hayati dan diingati oleh pendengar jika ia disampai kan dalam bntuk lagu beserta alunan musik yg menyenangkan.....

secara kesimpulan pada sy sndiri, bermain gitar @ alat musik lain adalah harus (mengikut pendapat sesetengah ulama') dan ia mestilah di main kan secara wajar oleh kta semua dgn tujuan kebaikan pada diri kita mahupun sekeliling...:)

*baru2 ni sy beli gitar...agak best gak sb boleh berhibur tanpa menggangu orang laen...kekadang klu sy boring..sy main arr....disamping skill bertambah...ia boleh di gunakan untuk mendapat kawan dgn berkongsi hobi......selain tu jg, sesetengah pakar mempercayai musik mampu mencerdas kan otak...:)....(tu yg aku harapkan pada musik!!!...:)








Spread out Your Opinions

3 comments:

  1. kalau perempuan? hukumnya sama ka juga?

    ReplyDelete
  2. kalau hukum main gitar mestilah sama baik lelaki or perempuan sbb stakat ni dlm hadis kalau ade hukum b'lainan antara prmpuan dgn lelaki mesti akn bg taw satu persatu. terang-terangan..
    btw, YD pon minat muzik!!! ^^

    ReplyDelete

friends