Friday, June 11, 2010

9 perkara mengejutkan tentang China...




1. Cina menghukum mati orang tiga kali lebih banyak dibandingkan semua negara lain di dunia.



Adalah tiga kali lebih banyak orang dihukum mati di Cina dibandingkan di negara-negara lain, demikian perkiraan minima yang terbaru oleh pihak Amnesty Internasional. Badan ini pada tahun 2008 menkomfemkan sebanyak 1.718 hukuman mati dari laporan berita dan catatan awam, akan tetapi banyak lagi yang tidak dilaporkan. Beberapa penganalisis mengatakan angkanya mungkin di atas 6.000. Jumlah sebenarnya dirahasiakan negara. Hukuman bunuh banyak yang dilaksanakan di jalanan dan dalam kereta yang dilakukan dlm van maut hasil rancangan Jinguan Motors. Mereka menyatakan hukuman mati dengan van dan suntikan lebih beradab dibandingkan ditembak mati, tambahn pula si terhukum mati lebih cepat, lebih secara klinik dan lebih aman. Menurut mereka perubahan hukuman tembak dengan suntikan mati menandakan Cina sekarang “mempromosikan” hak asasi manusia......haha...merepek...


2. Lebih dari 4.000 bayi di Cina diberi nama ”Pertandingan Olimpik” (Olympic Games) ketika negara itu sedang bersiap dalam menyelenggarakan Beijing 2008.


Lebih dari sekedar satu kebanggaan bagi Cina, Olimpik Beijing menjadi sebahagian yang begitu penting dari kesedaran nasional hingga lebih dari 4.000 bayi diberi nama menurut kejohanan akbar itu. Sebahagian besar dari 4.104 anak yang bernama ”Aoyun”, yang artinya olimpik, dilahirkan sekitar tahun 2000 sewaktu Beijing sedang berupaya diterima menjadi tuan rumah kejohanan olahraga musim panas 2008 itu. Kebanyakan anak yang diberi nama Aoyun adalah laki-laki.....patut la dorng menang....ni rahsia dy...


3. Setiap tahun di china menghabiskan 45 bilion chopstick.

Di china, diaggarkan 45 bilion pasang chopstick di pakai dan di buang sesudahnya. Anggaran itu sama dgn 1.7 juta meter persegi kayu atau 500 000 pokok setahun....bleh buat taman perumahan oooo....hee :)

4. 200 juta penduduk china membelanjakan kurang dari 1 dolar sehari.



Golongan miskin di china adalah golongan yg berpenghasilan 1.25 dolar sehari. Pada tahun 1981, dicatatkan bahawa 64% daripada punduduk chia adalah termasuk dlm golongan ini. Angka ini turun kepada 10% pada tahun 2004, bererti pada jangka 1981 - 2004, 500 juta masyarakat china berjaya keluar daripada kemiskinan....


5. Lebih daripada700 juta penduduk china minun air tercemar.





Penduduk negara cina dalah mewakili 20% daripada seluruh penduduk dunia namun, hamya memiliki 7% daripada sumber air dunia. Malangnya, menurut World Bank, 90% daripada tanah yg dibangunkan di china dan 75% sungai dan tasik2 telah tercemar. Ini bererti 700 juta penduduk cina meminum air tercemar setiap hari......air dah mcm air sungai klang....wawaw!!

6. Ais Krim ngan Pasta mungkin pertama kali diciptakan di china.


Sekitar tahun 200 sebelum masihi, china telah menciptakan barangan seperti susu beku dan beras yg dikatakan menjadi asas penghasilan Ais Krim. Sebuah tapak penggalian Arkeologi di barat china, sebahagian Arkeoligist menemukan semangkuk mi yg berusia lebih 4000 tahun, yg mengungkapkan bahawa china lebih dulu menbuat pasta daripada Itali....Jgn2 bakso and mi basah yg korang suka makan tu pun dorng dlu buat....:) (graw)

7. Lebih daripada 50% barangan ciplak di eropah adalah berasal dari china.


Sebanyak 54% barangan yg melanggar Hak Cipta di eropah adalah beeasal dari china. Tempat pertama adalah CD/DVD iaitu 79 juta keping yg mewakili 44% daripada semua jumlah barangan tiruan dengan diikuti oleh rokok (23%) dan pakaian-pakaian....tak dapat di nafikan...handphone yf aku pakai skg pon made in chine...


8. Cina belum bebas dari wabak penyakit abad pertengahan eropah


Pda tahun 2009, china telah mengakhiri dalam usaha mengkuaratin sebuah kota di barat laut china yg di serang penyakit paru-paru (pneumonia). Menularnya penyakit ini, telah menyebabkan kematia 3 penduduk kampung sekitar kota Zekitan di wilayah Qing-Hai. Wabak ini menular di china melalui haiwan seprti Pijat, kutu dan jg merebak melalui manusia.....

9. Pada tahun 2025, di jangkaan negara China akan menghasilkan 10 bandar yang seukuran dgn bandar metropolitan New York City.

Skala dan pergerakan Urbanisasi di china akan bergerak dgn pertumbuhan yg tidak pernah dijangkakan sebelum ini. Jika trend ini terus berlanjutan, penduduk bandar2 d china akan manaik mendadak dari 572 juta pada tahun 2005 kepada 926 juta pada tahun 2025 dah di gambarkan akan mencapai jumlah 1 bilion pada 2030. Dgn ini, populasi penduduk d bandar2 cina akan meningkat 350 juta org lebih daripada keseluruhan penduduk Amerika Syarikat pada hari ini. Menjelang tahun 2025, negara cina akan memiliki 219 bandar yg mempunyai pendudduk lebih dari 1 juta org dan negara cina membangun lebih 40 bilion meter square ruang lantai untuk 5 juta bangunan dan 50 000 daripadanya adalah pencakar langit - sama dgn 10 bandar sebesar kota New York.....WAh!!! besar nyaaaa !!!!!


*sedikit sebanyak pasal china....klu korang nak tngk mcm mna org cina ni @ nak tngk negara dorang....xyah g jauh2....kat mlaysia berlambak-lambak....ramai gler....(x tau knapa dorng ni ramai sngt, aku pg Genting ari tu pun, huhu...aku sndiri terpikir.."aku kat mesia ke kat tembok Besar ni"...kawasan tu dah mcm negara china....klu Chow Kit....no komen...)....dijangkakan jumlah dorang boleh calen ngan penduduk bumiputara yg ada skg...:)



*sumber : http://terselubung.blogspot.com

Spread out Your Opinions

No comments:

Post a Comment

friends